Oh wat is het fijn om op De Wittenberg te zijn - Reisverslag uit Ede, Nederland van Femmy Sprenger-Janssens - WaarBenJij.nu Oh wat is het fijn om op De Wittenberg te zijn - Reisverslag uit Ede, Nederland van Femmy Sprenger-Janssens - WaarBenJij.nu

Oh wat is het fijn om op De Wittenberg te zijn

Door: Pommie1990

Blijf op de hoogte en volg Femmy

14 September 2011 | Nederland, Ede

Inmiddels is het dinsdag 13 september, halverwege de tweede lesweek van het jaar.
Abusievelijk vermelde ik eerder dat ik in een klas met dertien studenten zit. Kennelijk heb ik toen twee mensen tot mijn klas gerekend, die daar niet zitten. Dat betekent dus dat we met 11 studenten WB 1 vormen, waarmee we desalniettemin de grootste klas van dit cursusjaar blijven.

Wellicht bent u/jij benieuwd naar de indeling van een lesdag op De Wittenberg.
Deze zit als volgt in elkaar;
- ’s ochtends vanaf zeven uur kan er ontbeten worden. Dit is de enige maaltijd op een dag die facultatief is. Het is dus niet verplicht om hierbij aanwezig te zijn. Je kunt er ook voor kiezen om een dag van tevoren je ontbijt klaar te maken en het ’s ochtends op je kamer op te eten. Op die manier kan je zelf bepalen hoe laat je je bed uitklautert voor het ontbijt.
Het gevolg van deze ‘vrijheid’ is dat we elke ochtend met vrijwel hetzelfde kleine groepje aan het ontbijt zitten.
Ik zit er niet mee; het maakt mij niet uit of ik met 8 of met 80 mensen aan het ontbijten ben.
- Van 7:45-8:30 uur is er Stille Tijd.
Ook dit is nog facultatief. Je kunt dus ook tijdens de ‘stille tijd’ ontbijten. Het is wel een vast onderdeel van het dagschema om mensen die dat willen een vast moment te geven om stille tijd te hebben.
Dat het niet verplicht is, betekent niet dat de plaatselijke brassband (heeft Zeist die trouwens wel?) in deze tijd mag komen oefenen. Het dient wel enigszins stil te zijn in het gebouw, voor de mensen die wél stille tijd willen houden.
- Om 8:30 begint de dagopening.
Dit is het eerste moment van de dag dat niet facultatief is. Met elkaar zitten we in de zogeheten woonhal, waar we met God en met elkaar de dag beginnen. Meestal wordt de dagopening voorbereid door een student. Er wordt een rooster gevolgd voor de Bijbelteksten, de verdere invulling is min of meer vrij. Het komt neer op het zingen van enkele liederen, Bijbellezen, bidden en een overdenking.
- Na de dagopening begint om 8:45 de eerste les.
De meeste lessen hebben we in blokken van twee lesuren. Die lessen duren 90 minuten.
Over de vakken zal ik in het volgende blog wat meer schrijven, anders heb ik dan niets meer te melden. En dat zou toch jammer zijn.
- Na afloop van het tweede lesuur, dus om 10:15, is de koffiepauze.
Deze gebruik ik vaak voor mijn wittenbergverslaving: de tafelvoetbaltafel. Verder kan er in deze pauze gekletst worden en de mensen die dat écht heel fijn vinden, kunnen in deze tijd eh… koffie drinken. Thee mag trouwens ook.
- Tussen 10:35 en 12:05 uur zijn weer twee lesuren.
De lesuren hebben op De Wittenberg hier geen numerieke aanduiding, maar een alfabetische. Per dag kan je in het uiterste geval les hebben van het A uur tot het H uur.
- Na het D-uur, dat om 12:05 eindigt, is er tijd voor het middaggebed.
Ook dit is een facultatief moment. Tijdens het middaggebed komen we bij elkaar in de stilteruimte. Daar mag niet gesproken worden, tenzij het uitdrukkelijk de bedoeling is.
Het middaggebed wordt geleid door iemand van de staf. Er worden gezongen uit de bundel van Taizé of uit de evangelische liedbundel, er wordt een Bijbeltekst gelezen (volgens een ander schema dan dat van de dagopening) en verder is er vooral, ja jullie raden het al, stilte.
In deze stilte kan je het Bijbelgedeelte overdenken, bidden, of over andere dingen nadenken. De bijeenkomst wordt afgesloten met een gebed en een lied.
Daarna wordt er een zegenbede uitgesproken. Het is daarna mogelijk om de ruimte te verlaten, maar je mag ook nog even blijven als je dat prettig vindt.
Wat leuk is om even tussendoor te benoemen is dat vriend en tosti-liefhebber Christian deze blog heeft gescand op fouten van elke orde. Dank daarvoor!
- Om 12:25 uur begint de lunch.
Dit is weer een moment om lekker te kletsen, grapjes te maken, en om te eten.
De Wittenberg krijgt op maandag en dinsdag het brood dat over is van het etablissement van een groot warenhuis. Daar zit van alles tussen; van koffiebroodjes en croissantjes tot ‘gewoon’ brood en bolletjes. Het brood wordt ingevroren en in de loop van de week ontdooit.
Op maandagochtend heb je in die zin het oudste brood. Maar op een poster in de broodkeuken is dat helder verwoord: “Oud brood is niet hard. Geen brood, dát is hard.”
Na de lunch is er tijd om je corvee te doen als je taak dat toelaat. De andere mensen kunnen lekker kletsen, of nog gauw iets doorlezen voor de les. De echte diehards kunnen dit moment aangrijpen om nog gauw even een potje tafelvoetbal te spelen.
- Na het E-uur en het F-uur is het om 15:00 uur alweer tijd voor de broodnodige pauze.
Dit is zou je de theepauze kunnen noemen, maar de mensen die dat willen kunnen ook koffiedrinken. Verder verschilt deze pauze in niets van de koffiepauze ’s ochtends.
- Als je pech hebt, heb je tijdens het G-uur en het H-uur ook les.
Dan kom je dus pas om 16:50 uit het klaslokaal. Dit is mij nog niet vaak overkomen en het lijkt erop dat ik dat voorlopig ook niet mee ga maken.
- Na het H-uur is het tijd voor het diner.
Dit zou je dan weer kunnen vergelijken met de lunch, maar nu krijgen we warm eten. En ik heb allang in de smiezen dat het niet aan de kok kan liggen als je op De Wittenberg verhongert. Arjan (zo heet de kok) maakt altijd weer heerlijk eten en ruim voldoende voor alle hongerige studenten en andere mee-eters.
- Na het diner is het weer tijd voor corvee, maar ook voor het maken van huiswerk en verwante zaken. En natuurlijk is er tijd voor gezelligheid en… tafelvoetbal.
- Soms is er ’s avonds een activiteit.
Op woensdag is nagenoeg elke week een ‘lofprijs’ ofwel een sing-in. Verder hebben we dit blok om de week op dinsdagavond les.
- In de loop van de avond is er opnieuw koffie. En thee, natuurlijk.
Ook nu word er weer fanatiek tafelvoetbal gespeeld. Verder worden er vaak gezelschapsspelletjes gespeeld, zoals Weerwolven en Skip-bo. En natuurlijk is er tijd zat om te kletsen over serieuze en minder serieuze onderwerpen. Hoewel dat eerste iets is waar ik altijd volop van geniet, heb ik het tot nu toe meestal op het tweede gehouden.
Maar zoals één van mijn trouwe blogvolgers terecht opmerkte; niet alle diepzinnige gesprekken moeten in de eerste drie weken gevoerd worden. En veel dingen hebben tijd nodig. En met negen maanden Wittenberg voor de boeg, is er nog volop tijd voor gesprekken die verder gaan dan huiswerk en hobby’s.
- Het is aan de studenten zelf om te bedenken hoe laat ze naar bed gaan.
Mensen die mij kennen, weten dat ik er soms een sport van maak om maar een paar uur per nacht te slapen, maar omdat het niet slim is om dat een jaar lang vol te willen houden, probeer ik nu meestal in bed te liggen voordat de klok van mijn mobieltje 00:00 aangeeft.
- In De Wittenberg is één computerruimte.
Dit is ook de enige plek waar internet is. Tot nu toe breng ik daar geregeld mijn vrije tijd door. Vooral om contact te houden met mensen die niet het geluk hebben om een jaar door te brengen op De Wittenberg.

Tot zover mijn impressie van een lesdag op De Wittenberg. Onder jacobitische voorwaarden zal ik in mijn volgende blog wat meer vertellen over de lessen zelf.
Mochten jullie als geachte lezers nog vragen hebben, stel ze gerust in een reactie op dit verhaal, dan zal ik kijken of ik daar een volgende keer op in kan gaan.

  • 14 September 2011 - 14:48

    Christian:

    Vooral het stukje na het D-uur vind ik leuk! Graag gedaan! :)

  • 14 September 2011 - 14:52

    Johannes:

    Als een van de 'mensen die niet het geluk hebben om een jaar door te brengen op De Wittenberg' geniet ik wel volop van jouw blogs en belevenissen. Ik kan me er juist daardoor alles bij voorstellen. Geniet ervan, Femmy. Koester dit jaar. :)

  • 14 September 2011 - 14:53

    Myrthe:

    Heey meisj,

    Tof verhaal weer! Ik ben inderdaad wel nieuwsgierig naar de lessen zelf, wat je daar allemaal leert.... Maar tot nu toe klinkt alles echt supergaaf! Ben echt blij voor je....:D

  • 14 September 2011 - 14:53

    Jobbes:

    KING KING KING!!!

    En nu ga ik hem lezen..

  • 14 September 2011 - 15:04

    Jobbes:

    Briljant..

    Na eerste lezing..

  • 14 September 2011 - 17:25

    Hinke:

    Femmy, je hebt waarlijk de gave van het woord...

  • 15 September 2011 - 17:37

    Gerda:

    Ha zuster!

    Prima overzicht. Volgens mij heb je een heerlijke tijd in Zeist. Misschien moet ik de Wittenberg ook maar 'es overwegen... :)

    Doe je Arjan de groetjes van z'n nichtje?

  • 16 September 2011 - 08:07

    Joyce:

    hey meis, je schrijft deze ook al zo super leuk, geweldig. ik hoop je snel weer te spreken lfs

  • 25 September 2011 - 10:42

    Linda:

    Heey Femmy!
    Zit even alle blogjes te lezen! Klinkt echt super super super gezellig!!
    Gaaf joh!
    Echt een soort Ardennenkamp van 9 maanden! Super vet!
    Ik ga snel door met de anderen lezen!
    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Ede

Ik reis door het leven

Openbaring 21,11-22,5

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2013

Afrika!

04 Januari 2013

De memoires van een postbezorger

18 Oktober 2012

Ardennen 2012

21 Augustus 2012

Arua!

20 Augustus 2012

Ik zag twee...
Femmy

Actief sinds 09 Maart 2010
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 40097

Voorgaande reizen:

24 Maart 2014 - 11 Maart 2016

Heer, wijs mij Uw weg

24 Juli 2013 - 31 Juli 2015

Van Lauwerszee tot Dollard tou?

06 Februari 2013 - 28 Juni 2013

Uganda

31 Augustus 1990 - 30 November -0001

Ik reis door het leven

Landen bezocht: