Hoe belangrijk wij wel zijn. - Reisverslag uit Ede, Nederland van Femmy Sprenger-Janssens - WaarBenJij.nu Hoe belangrijk wij wel zijn. - Reisverslag uit Ede, Nederland van Femmy Sprenger-Janssens - WaarBenJij.nu

Hoe belangrijk wij wel zijn.

Door: Pommie1990

Blijf op de hoogte en volg Femmy

19 November 2011 | Nederland, Ede

Binnenkort zal ik weer een blog plaatsen over mijn avonturen/avonduren in Zeist, maar tot die tijd kunnen jullie eens grondig nadenken over het volgende gedichtje.


Het is maar goed dat we ons zelf belangrijk vinden.
Als het eens niet zo was, waar moest het dan wel heen!
Och och, we hoeven en geen doekjes om te winden:
dan stortte werkelijk de maatschappij ineen.

Want stel u voor dat we onszelf ineens eens zagen
zoals de anderen ons zien. Hoe zou dat zijn?
Dat was afschuwelijk! Dat was niet om te dragen!
We wierpen ons waarschijnlijk voor de dieseltrein.

Ofwel, we zouden ons in ‘t kolenhok verschuilen.
Geen mens zou ooit nog meer geloven in zijn werk.
Meneer hiernaast zou in de gaan gaan zitten huilen:
‘Ik ben een vlerk… ik ben een nietsnut en een vlerk…’

En al de grote directuren van bedrijven
gingen beschaamd en heel verdrietig naar hun bed;
ook de politici… ze zouden binnen blijven,
de ambtenaren kropen achter het buffet.

Geen enk’le spreker zou nog één keer durven spreken,
geen enk’le chef zou ooit een chef meer durven zijn,
geen enk’le predikant zou ooit meer kunnen preken,
de boel lag stil, volledig stil op elk terrein.

Gelukkig zijn we niet op die manier ontluisterd.
Wat is het eigenlijk toch prachtig ingericht,
dat we onszelf hebben ingefluister:
vergeet het niet, je ben een mens van groot
gewicht.

  • 19 November 2011 - 14:19

    Johannes:

    Ik moet nog even over dit gedichtje nadenken. Volgens mij is het juist geniaal als we onszelf gaan zien zoals de ander ons ziet. :)

  • 19 November 2011 - 15:54

    Gerda:

    Het zou tof zijn als we net zoveel van onszelf gaan houden als we van anderen houden. Als we onszelf ook zo tof zouden vinden als we anderen vinden. Dat zou wellicht een hoop onzekerheid en minderwaardigheidsgevoelens schelen.

  • 19 November 2011 - 18:02

    Jan:

    Ik voelde me zeer aangesproken door de laatste regel ;-)
    Maar eigenlijk isndeze reactie te flauw voor een zoutend gedicht. Als God al van jou en mij hield voor Hij zoiets kleins als de Schepping realiseerde, zijn we voor Hem toch wel waard...

  • 20 November 2011 - 00:07

    Hendrik:

    Ik denk dat het mooiste wat je momenteel kunt hebben, is dat je jezelf en anderen ziet zoals God je ziet. Om bij mezelf te blijven: een mens met veel fouten die prutsend zijn best blijft doen. God ziet me als heel bijzonder mooi, juist doordat ik weet dat ik niks kan doen zonder Hem.
    Bijzonder gedicht, ik kende het nog niet :)

    Ik zie uit naar je volgende reisverslag

  • 20 November 2011 - 20:54

    Wilko:

    Hi Femmy,

    wat zegt dit gedicht eigenlijk over hoe de schrijver naar anderen kijkt ?

    gelukkig kan ik je zeggen dat ik noch naar jou, noch naar vele anderen kijk met de term "afschuwelijk".

    Hoewel er door sommigen afschuwelijk dingen worden gedaan, krijgt iedereen iedere dag weer nieuwe kansen. 't Is maar wat je daarmee doet.

    Geniet van wie je mag zijn, en niet wie je jezelf inbeeld te moeten zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Ede

Ik reis door het leven

Openbaring 21,11-22,5

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2013

Afrika!

04 Januari 2013

De memoires van een postbezorger

18 Oktober 2012

Ardennen 2012

21 Augustus 2012

Arua!

20 Augustus 2012

Ik zag twee...
Femmy

Actief sinds 09 Maart 2010
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 40096

Voorgaande reizen:

24 Maart 2014 - 11 Maart 2016

Heer, wijs mij Uw weg

24 Juli 2013 - 31 Juli 2015

Van Lauwerszee tot Dollard tou?

06 Februari 2013 - 28 Juni 2013

Uganda

31 Augustus 1990 - 30 November -0001

Ik reis door het leven

Landen bezocht: