DE KERK - Reisverslag uit Arua, Oeganda van Femmy Sprenger-Janssens - WaarBenJij.nu DE KERK - Reisverslag uit Arua, Oeganda van Femmy Sprenger-Janssens - WaarBenJij.nu

DE KERK

Blijf op de hoogte en volg Femmy

03 Maart 2013 | Oeganda, Arua

Ha Femmy, helemaal leuk al die blogs en de Facebook-berichten en de mails, maar waar we eigenlijk collectief reuze benieuwd naar zijn is: DE KERK. Kan je daar niet iets over vertellen?
Nou vooruit dan maar.
Ik heb even een notitieblokje meegenomen naar de kerk, zodat ik heel veel dingen op kon schrijven en niet gauw een iets zou vergeten dat voor (sommigen van) jullie wetenswaardig zou kunnen zijn.
Desalniettemin kan het wezen dat ik iets vergeten ben, dan bij dezen mijn excuses daarvoor.

Aart en Geesje gaan hier naar een Anglicaanse kerk. Dat heeft vooral te maken met het feit dat ze daar veel mee samenwerken. Het is dus wel een tikkie anders dan ik gewend ben, maar het is geen ‘happyclappy’ kerk waar de hele gemeente urenlang staat te hossen en te springen en ehm met vlaggen staat te zwaaien enzo.
Op zondagochtend zijn er twee Engelstalige diensten en één dienst in de taal die hier in Arua veel gesproken wordt. Aart gaat meestal naar de vroege (07:00 uur) Engelstalige dienst en ik ga met Geesje en de kids mee naar de late (09:00 uur) Engelstalige dienst. De kids gaan dus wel mee, maar als de andere kinderen in de kerk naar zondagsschool gaan, gaan Jan Lucas, Anne Fleur, Ruben en Lisa gewoon op eigen houtje naar huis. Niemand kijkt daar van op, want het is gedurende de hele dienst een komen en gaan van mensen.’
Voordat de kinderen naar de zondagsschool gaan, wordt er voor hen gebeden en soms wordt er ook een liedje voor hen gezongen.

De dienst wordt begeleid door iemand die keyboard speelt, een drummer en een paar vocale talenten. De jonge drummer doet het uitstekend, het keyboard is zó ingesteld dat het nogal moeizaam geluid voortbrengt. Degene die het keyboard bespeelt houdt zich strikt aan de te zingen melodie, das wel even wat anders dan een pianist die overal iets leuks/moois/bijzonders van weet te maken!
Voorts zijn er een paar zangers en zangeressen, die op zich prima kunnen zingen. Alleen 1 zangeres heeft het vermogen om mij hoofdpijn te bezorgen met haar extreem hoge muzikale talent. Daar ik waarschijnlijk de enige ben die er last van, zal verder niemand mij horen klagen. Ik moet het zelf maar eens beter zien te doen natuurlijk.
Het is mij nog niet helemaal helder wat voor liederen er gezongen worden. Ik kan het in ieder geval niet (makkelijk) herleiden naar de teksten uit het Bijbelboek Psalmen, en aan Geneefse melodieën hebben ze hier waarschijnlijk geen enkele boodschap. Wel weet ik inmiddels dat we alle liederen in het geheel zingen. Als we bij het laatste gedeelte zijn, verkondigt de beamer (ja die hebben ze hier) namelijk duidelijk dat het THE END is.
Ik zat vanochtend nog te bedenken dat ik die Ugandese liederen maar lastig vond toen we ineens de Amazing Grace gingen zingen, evenals de Engelstalige versies van ‘zoek eerst het koninkrijk van God’ en ‘welk een Vriend is onze Jezus’. Zulke herkenning is dan wel weer fijn.
Een ander punt van herkenning is de Belijdenis van Nicea, die hier meestal door de hele gemeente opgezegd wordt, evenals de tekst van het Onze Vader.

Hoe de taakverdeling met ambtsdragers, voorgangers, diakenen, scriba’s en andere mensen is, weet ik ook nog niet precies. Er komen in een dienst diverse mensen voor de microfoon. De één doet de mededelingen, de ander leest de bijbelgedeeltes, weer een ander doet het gebed, en weer een ander preekt. Maar of die mensen officieel aangesteld zijn ja of nee weet ik niet precies.
Er wordt elke dienst gevraagd of er gasten zijn, die mogen dan op staan en daar wordt door de hele gemeente voor geapplaudisseerd. Ook mensen die gaan trouwen krijgen een applaus en aan het eind van de dienst zwaaien we elkaar uit. Dat zijn de onderdelen van de dienst die voor de gemiddelde kerkganger de meeste beweging inhouden.
De gebeden gaan meestal uit een boekje. Soms begint de band dwars door het gebed heen te zingen en te spelen, waardoor er geen woord meer van het gebed te verstaan is.
Verder hangen de tafels en stoelen in het ‘liturgisch centrum’ (oftewel: op het podium voorin) vol met lange paarse doeken, waar een kruis op geborduurd is. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het kerkelijk jaar en de kleuren die daarbij (schijnen) te horen.
Een liturgisch bloemstuk heb ik hier nog niet gezien. Wel zie je soms op de beamer de bureaubladachtergrond van de gebruikte laptop verschijnen en daar staan wel mooie bloemetjes op.
Die beamer is trouwens nog best een uitdaging. Soms valt het beeld even weg, loopt de geprojecteerde tekst niet synchroon met de gezongen tekst. Daar staat dan weer tegenover dat er wel mooie effecten gebruikt worden in de PowerPointpresentatie. Maar ik weet niet wat ik prettiger vind…
De microfoon valt soms ook spontaan uit, maar gelukkig ligt er voor die gevallen altijd een reserve-exemplaar klaar.

Vanochtend hadden we een vrouwelijke voorganger. Ik snapte de clou van haar preek niet bepaald, maar eigenlijk verbaasd me dat weinig. Aart heeft al eens gezegd dat in de Emmanuel Cathedral, zoals de kerk heet, 1 op de 5 preken enigszins goed zijn.

Met enige regelmaat wordt er avondmaal gevierd. Ik heb het in de maand dat ik hier ben twee keer meegemaakt. Het is een gaande viering, waarbij jong (mits aanwezig uiteraard) en oud aan mogen gaan. Het is de bedoeling dat je van je handen met je rechterhand boven een plat kommetje maakt. Daar word een soort hostie ingelegd, die al voor je in de wijn gedoopt is. Je dient het geheel in één hap op te eten en dan mag je weer terug lopen naar je stoel.

De GKV van Ede heeft vandaag (3 maart 2013) voor het eerst avondmaal gevierd met de plaatselijke NGK. Ik ben hier erg blij mee en vind het jammer dat ik het gemist heb. Ik vind het altijd mooi als kerken en gemeenten elkaar vinden en samenwerken of zelfs (min of meer) samengaan.
Ik heb echter nog niet de indruk dat de Emmanuel Cathedral samenwerkt met andere kerken hier in Arua, maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat ik de mededelingen vaker niet dan wel snap en sowieso nog niet zo op de hoogte ben van de kerkstructuren hier. Hoewel ik een episcopale kerkstructuur vermoed.

Eerlijk is eerlijk, ik voel me nog niet echt thuis in de diensten van de Emmanuel Cathedral. Ik mis de Nederlandse logica en de structuurtjes, de Edese band (:p), de Edese gemeenteleden en ook mis ik (de drie uitzonderingen van vandaag daargelaten) de bekende melodieën, al zouden het maar liederen van Matt Redman of een andere artiest zijn, die in de bundel Opwekking staan.
Ik hoop dat ik een beetje antwoord heb gegeven op jullie vragen over ‘de kerk’ in Arua.

Mochten jullie dit nog op tijd lezen fijne zondag verder en in alle gevallen een goede week gewenst en tot mails/Skypes/Facebooks of tot mijn volgende blog!

  • 03 Maart 2013 - 19:20

    Johannes:

    Was de collecte voor de SGJ? En heeft de lokale GioH een fototas mee? Zit jij bij Arua-Noord (hoewel je misschien wel stiekem in Zuid woont)? Heb je je afgemeld voor de gemeentevergadering van woensdag (oh nee, don-der-dag!) 7 maart? Hoeveel stemmig is het Amen? Lezen jullie wel uit formulier III bij het Avondmaal?

  • 03 Maart 2013 - 19:23

    Johannes:

    Maar weer een interessante blog, Femmy!

  • 03 Maart 2013 - 19:29

    Gerda:

    Er valt in ieder geval genoeg te observeren tijdens de kerkdienst. En misschien weet je nu hoe Hans zich voelt, bij al die onbekende liederen... :)

  • 03 Maart 2013 - 22:46

    Milka Sytsma:

    Hallo Femmy,
    Even een reactie op je geweldige verhaal over de kerk daar. Ik geniet van je verslag en beleef het helemaal met je mee! Je krijgt trouwens wel degelijke vragen te verwerken zeg. Maar over kerk gesproken: we hebben hier een indrukwekkende dienst achter de rug met de NGK en avondmaal! Zoals de dominee heel treffend zei: in de hemel klinkt bazuingeschal nu er op aarde zulke mooie dingen gebeuren.
    Had ik je nog persoonlijk een goede tijd willen wensen, waar het niet meer van gekomen is, nu bij deze een goede en gezegende tijd en laat ons maar veel meegenieten van je belevenissen daar.

  • 04 Maart 2013 - 00:01

    Jan:

    Gaaf blog, Femmy
    Lekker concreet met mooie observaties.
    Roept veel vragen op. Ik noem er een paar (waaronder een aantal pittige):
    - wie zitten er eigenlijk in deze kerk en waarom? (leeftijd, ras, sociale klasse, opleidingen, wijk, etc)
    - hoe zijn de mensen zelf met geloof bezig?
    - wat is ritueel en wat is 'echt'; en wat leer je daarvan over onze Nederlandse rituelen en echtheid?
    - als mensen blijkbaar gaan trouwen; hoe doen ze dat dan; heeft de kerk daar een rol in?
    - is de kerk eigenlijk vooral een oudernevendienst (tussen de regels krijg ik de indruk dat het een grijze kroeskopboel is)
    - bij welke andere kerken zou je graag eens willen kijken en hoe kom je daar?
    - hoe wil je dat de gemeenteleden over je denken als je over een paar maanden weer weg bent?
    - hoe ben je zelf bezig met je geloofsleven en kun je daarvan iets delen met je huisgenoten?
    Misschien vind je dit te specifieke vragen en misschien ben ik de enige die dit soort dingen boeiend vindt. Geeft niks; ik maak wel vaker mee dat ik afwijkend ben
    God bless you
    Jan

  • 04 Maart 2013 - 00:01

    Jan:

    Gaaf blog, Femmy
    Lekker concreet met mooie observaties.
    Roept veel vragen op. Ik noem er een paar (waaronder een aantal pittige):
    - wie zitten er eigenlijk in deze kerk en waarom? (leeftijd, ras, sociale klasse, opleidingen, wijk, etc)
    - hoe zijn de mensen zelf met geloof bezig?
    - wat is ritueel en wat is 'echt'; en wat leer je daarvan over onze Nederlandse rituelen en echtheid?
    - als mensen blijkbaar gaan trouwen; hoe doen ze dat dan; heeft de kerk daar een rol in?
    - is de kerk eigenlijk vooral een oudernevendienst (tussen de regels krijg ik de indruk dat het een grijze kroeskopboel is)
    - bij welke andere kerken zou je graag eens willen kijken en hoe kom je daar?
    - hoe wil je dat de gemeenteleden over je denken als je over een paar maanden weer weg bent?
    - hoe ben je zelf bezig met je geloofsleven en kun je daarvan iets delen met je huisgenoten?
    Misschien vind je dit te specifieke vragen en misschien ben ik de enige die dit soort dingen boeiend vindt. Geeft niks; ik maak wel vaker mee dat ik afwijkend ben
    God bless you
    Jan

  • 05 Maart 2013 - 21:32

    Derk:

    Leuk verhaal Femmy. Hoop dat je maximaal geniet daar. Zit er trouwens altijd een kale Afrikaan met zijn vrouw ongeveer links in het midden van het middenvak?

  • 05 Maart 2013 - 23:36

    Gerda:

    Hahahahahaha, Derk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femmy

Actief sinds 09 Maart 2010
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 40031

Voorgaande reizen:

24 Maart 2014 - 11 Maart 2016

Heer, wijs mij Uw weg

24 Juli 2013 - 31 Juli 2015

Van Lauwerszee tot Dollard tou?

06 Februari 2013 - 28 Juni 2013

Uganda

31 Augustus 1990 - 30 November -0001

Ik reis door het leven

Landen bezocht: