Foto's?! - Reisverslag uit Arua, Oeganda van Femmy Sprenger-Janssens - WaarBenJij.nu Foto's?! - Reisverslag uit Arua, Oeganda van Femmy Sprenger-Janssens - WaarBenJij.nu

Foto's?!

Door: Femmy

Blijf op de hoogte en volg Femmy

20 Februari 2013 | Oeganda, Arua

'Leuke verhalen, Femmy, maar hoe ziet er nu allemaal uit daar bij jou?'
Deze reactie heb ik al heel wat keren gehad. Dus nu hoop ik dat mijn internetverbinding kan leven met het uploaden van een paar foto's, zodat jullie een beetje een indruk krijgen van mijn directe leefomgeving.
Oh ja, en nog even een herinnering voor iedereen die het vergeten was of nooit gelezen heeft: Uganda loopt in tijd twee uur VOOR op Nederland. Als bij jullie straks de zomertijd begint, is het tijdsverschil nog maar 1 uur.

1. De Klas.
Dit is het lokaaltje waar ik les geef. Rechts in beeld zie je de kast met boeken en schriften die de kids gebruiken bij de lessen. De rode en blauwe doosjes in de andere kast zijn van Geesje, die deze ruimte gebruikt voor het kaarten maken. Dat is één van haar projecten hier.

2. De Ugandese vlag.
Voor degene die mijn digitale kerstkaart ontvangen hebben, kan dit er bekend uit zien. De vogel op de vlag is een kraanvogel, die het symbool is voor Uganda. Een beetje hetzelfde als de Hollandse leeuw denk ik, al lijkt een kraanvogel met een hempie aan, me een bijzonder gezicht.

3. Dit zie ik als ik ’s ochtends uit het guesthouse kom.
Meestal komt Godfrey de tuinman er dan ook meteen aan om me te begroeten en te vragen of ‘teacher’ goed geslapen heeft. Als je goed kijkt, kan je hem op deze foto bij het hek zien staan. Dat hek is altijd dicht. Als er bezoek komt of Aart of Geesje komt aanrijden met de auto, doet Godfrey of anders Paul de nachtwacht het hek open en dicht.

4. Dit zie je als je voor het guesthouse staat.
De knalroze bloemen zijn erg mooi. Maar aangezien het vrij droog is, weet ik niet hoelang dat nog zo blijft. Vandaar dat ik er maar even een mooie foto van heb gemaakt. :p

5. Het huis van Aart en Geesje en de kids.
Tot nu toe hebben we meestal op de veranda zitten eten. En vaak brengen we daar ook de avonden door. Het is daar nog lang lekker warm en daar brandt tenminste nog licht. Niet verkeerd aangezien de rest van de tuin om ongeveer half acht plaatselijke tijd in duisternis gehuld is.

6. De badkamer van het guesthouse.
Op deze foto kan je de douche net niet zien. Die zit achter de betonwand naast de wc. Meestal komt er gewoon water uit de kraan, de douche en de spoelbak. Tenzij iemand per ongeluk de watertoevoer dichtgedraaid heeft. Tja, daar sta je dan met je haar vol shampoo…
Kraanwater drinken is hier niet aanbevolen. Je kunt beter flesjes water kopen in de supermarkt.
Als het écht droog is buiten en er watertekort dreigt, geldt voor het toilet de volgende regel: ‘if it’s yellow, let it mellow, is it brown, let it down…’

7. Mijn heimweemand.
Hier zitten alle cadeautjes en kaartjes in die ik gekregen heb van jullie. Behalve de enveloppen waar een datum op stond, zitten de meesten nog dicht. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik de enveloppen pas open mag maken als ik in de komende 135 dagen ineens heimwee krijg.

8. Mijn slaapkamer.
De vlaggetjes zijn van de Nederlandse Blokker en verder is mijn kamer één en al Ugandese degelijkheid. M’n bed is iets aan de krappe kant, maar dat went vanzelf en verder is het een prima kamertje. Normaal gesproken heb ik twee bedden voor mij alleen, maar nu er meer logees zijn dan lege kamers, logeert er tijdelijk iemand bij mij.

9. Yeey ik heb stroom.
Zolang dit lampje brandt, kan ik m’n laptop, m’n telefoon, m’n camera of iets anders opladen. Als dit lampje uit is, heb ik namelijk geen stroom. Het licht en de koelkast blijven dan werken door de generator, maar overige dingen vallen allemaal uit. Welkom in Afrika :p

  • 20 Februari 2013 - 09:26

    Femmy Sprenger-Janssens:

    Oké mensen, wacht even. Uploaden gaat niet zo snel als jullie en/of ik wel wensen.

  • 20 Februari 2013 - 10:24

    Gerda:

    Voor mij zeggen woorden vaak meer dan beelden, maar ik vind het wel tof om ook even te kunnen zien waar je nu leeft. Het roept ook veel herkenning op. Prachtig. :)

  • 20 Februari 2013 - 10:30

    Rebekka:

    Leuk om zo een beetje te zien hoe je daar leeft! :)

  • 20 Februari 2013 - 16:49

    Jan:

    Mooie impressie. Het geloof is ook zeker uit het zien, alleen had Paulus dat inzicht nog niet. Ik zou die kids jouw camera geven en ze vragen jou te fotgraferen als jij aan het werk bent. Leuk, een echte clip maken van juf Femmy. Zal ze vast aanspreken...
    Overigens zijn de bloemen bougainvillea. Je komt ze op veel plekken in de subtropen en tropen tegen en ze kunnen behoorlijk goed tegen droogte. Zo heb ik de mooiste exemplaren in Kapernaum gezien, voorwaar een gortdroog plekje (althans nu).
    Hoe zit dat met het gesloten hek? Gaat het om veiligheid; gewoon lokale gewoonte; of nog iets anders?
    En, kun jij gewoon door het hek naar buiten? Contact maken met de locals?
    Ben trouwens benieuwd hoe groot de heimweemand zal zijn als je weer terug in het kille Nederland bent. Je gaat er vast vrienden achterlaten.
    God bless U (ganda)

  • 24 Februari 2013 - 20:48

    Ieteke:

    Hee Femmy!!

    Ik heb nu (pas) even je reisverslagen even gelezen! En, ja: dat was leuk om te doen!
    Wat stoer dat je voor 5 maanden in Oeganda rondloopt! Een ervaring om van te genieten!

    Ben je daar met een bepaalde organisatie terechtgekomen? (of heb ik nu je site niet goed doorgelezen...)
    Leuk dat je daar lesgeeft ook! Hoe gaat dat tot nu toe? Leuke kinderen?

    In elk geval: geniet ervan. & wat leuk dat je nog allemaal envelopjes in het verschiet hebt, om open te maken!

    Vanuit (nu Friesland) de hartelijke groetjes van mij :)

    Ieteke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femmy

Actief sinds 09 Maart 2010
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 40124

Voorgaande reizen:

24 Maart 2014 - 11 Maart 2016

Heer, wijs mij Uw weg

24 Juli 2013 - 31 Juli 2015

Van Lauwerszee tot Dollard tou?

06 Februari 2013 - 28 Juni 2013

Uganda

31 Augustus 1990 - 30 November -0001

Ik reis door het leven

Landen bezocht: